24 oraz 28 września br., uczniowie klas IV – VIII naszej szkoły, mieli przyjemność kolejny już raz, wziąć udział w wykładach z BIOROBOTYKI, organizowanych przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, w ramach Uniwersyteckiego Miasteczka Naukowego.
W tym roku wyjątkowo, wykłady odbywały się online. Uczniowie oglądali prelekcje na platformie YouTube, a następnie spotkali się z naukowcami, inżynierami, konstruktorami i opiekunami robotów na platformie Zoom, gdzie mieli możliwość zadawania pytań.
Tematyka zajęć była różnorodna.
Pierwszego dnia Marek Kamiński – polarnik i zdobywca obu biegunów – opowiedział, jak robot, sztuczna inteligencja, może być pomocny człowiekowi. Zaprezentował robota humanoidalnego NOA, z którym niebawem wyruszy na wyprawę dookoła świata, samotną podróż człowieka z robotem.
Uczniowie poznali również japońskiego robota społecznego i terapeutycznego PARO. Inżynierowie projektowali go aż 12 lat. Ma on 57 cm wysokości i waży 2,7 kg. Ten najsłodszy robot Japonii, jest białą, włochatą foką, przypominającą fokę grenlandzką. Jest jednak inny od znanych robotów, które mają służyć człowiekowi – ratować, pomagać czy zabawiać. PARO to maszyna, służąca do okazywania uczuć. Jest zadowolona, gdy się ją głaszcze, a smutna i zła, gdy się jej robi krzywdę. Początkowo robota tego stworzono, by wzbogacić psychikę seniorów i poprawić ich jakość życia. Sprawdza się jako terapia tam, gdzie prawdziwe zwierzę nie ma prawa bytu, czyli w szpitalach, ośrodkach spokojnej starości. PARO ma zarówno relaksować, jak i pobudzać psychikę ludzką. Jego trenerka i opiekunka – Marzena Grochowska pokazała i opowiedziała o tym, jak to jest mieszkać z robotem, czy z PARO rzeczywiście można się zaprzyjaźnić oraz w jaki sposób foka PARO okazuje emocje.
Drugiego dnia uczniowie dowiedzieli się, jak działają drony. Są wzorowane na owadach – mają odnóża, skrzydła, a w odwłokach znajduje się aparatura do nasłuchu i rejestrowania obrazu. Owady są fascynujące. Wiedza o ich charakterystycznych cechach, budowie wewnętrznej i zewnętrznej, budowie kutikuli, układzie nerwowym, pamięci itd., to inspiracja m.in., by tworzyć nowe technologie.
Na prostych przykładach zaprezentowane zostało, jak zwierzęta społeczne komunikują się ze sobą. Biolodzy, wykorzystujący nowoczesne technologie w badaniach owadów, przedstawili niewielkie maszyny wydrukowane na drukarce 3D, których możliwości pozwolą zrozumieć złożone zachowania zwierząt. Zabrali również uczniów do wirtualnej hodowli owadów, pokazując, jak wygląda na co dzień praca biologów.
Dziękujemy wykładowcom i naukowcom Uniwersytetu Śląskiego, za możliwość poznania świata techniki J.Techniki na miarę dzisiejszych czasów. Może za kilka lat, ktoś z nas – uczniów kochcickiej szkoły, skonstruuje także niezwykłego robota.
Już dziś z niecierpliwością czekamy na przyszłoroczne warsztaty z BIOROBOTYKI.
A.Krysik
You must be logged in to post a comment.